Hälsa & Ohälsa, Hudvård & Mat

Boosta ditt immunförsvar via maten

Immunförsvaret är kroppens inneboende försvar mot infektioner. Utan immunförsvaret skulle kroppen sakna motstånd mot främmande bakterier, virus och andra organismer. Människans immunförsvar kan delas upp i ospecifikt (medfött) och specifikt (adaptivt) försvar.

Har du liksom jag tröttnat på att ständigt bli förkyld, vara trött och ständigt orkeslös? Då kan jag berätta för dig att du faktiskt kan stärka ditt immunförsvar med hjälp av rätt mat. Jag har allt mer insett att maten jag stoppar i mig inte bara är tänkt som bukfylla utan ska ge min kropp den näring den behöver för att fungera optimalt. Nu vill jag dela med mig av vilka livsmedel du främst bör använda dig utav om du vill boosta kroppens försvar mot ohälsa.

BILD:Pixabay

Det nativa immunförsvaret kallas också medfött immunförsvar därför att människan föds med det och det inte har förmågan att anpassa sig till antigen (ett kroppsfrämmande ämne som framkallar en reaktion hos immunförsvaret när det kommer in i kroppen. Detta kroppsfrämmande ämne kan vara en kemisk substans, ett protein eller en kolhydrat. Denna reaktion leder till nybildning av antikroppar och rekrytering av vita blodkroppar som angriper antigenet. Vid autoimmuna sjukdomar bildar kroppen autoantikroppar mot friska eller fungerande vävnader eller kroppsstrukturer) så som det adaptiva immunförsvaret kan. Icke desto mindre är det medfödda immunsvaret kroppens första försvarslinje och bekämpar en infektion direkt då det inte behöver samma starttid som det adaptiva.

Det adaptiva försvaret i människokroppen sköts av B-. T-lymfocyterna. Dessa är vita blodkroppar som har specialfunktioner för att kunna bemöta angrepp av virus på ett effektivt sätt. Ett fullgjort svar från det specifika immunsystemet kan dock ta uppemot en hel vecka att byggas upp, för att sedan effektivt eliminera virusinfektionen. Processen går till på det viset att lymfocyter i cirkulationssystemet och lymfknutor exponeras för främmande antigen via så kallade antigenpresenterande celler (dendritiska celler, makrofager eller B-celler). Den B-cell som exponeras för antigenet och har specificitet för det genomgår celldelning. Inom loppet av ett dygn finns en mängd lymfocyter som alla har förmåga att binda och producera antikroppar mot det främmande antigenet.

Båda immunförsvaren har utvecklats tillsammans men har olika roller utifrån dess olika egenskaper;

Egenskaper Specifika immunförsvaret Medfödda immunförsvaret
Snabbhet Långsamt, kräver dagar för att reagera (vid en förstagångsinfektion) Snabbt – svarar i vissa fall inom minuter
Minne Har långt minne som ger starkare immunsvar vid återkommande infektion Inget immunologiskt minne
Specificitet Hög specificitet som kan skilja på små molekylära förändringar hos antigen Specificitet för molekylmönster associerade med patogener
Variation Stor variation där nya receptorer bildas mot specifika nya antigen Begränsat antal receptorsorter
Förmåga att skilja på patogen och egen vävnad Hög men inte perfekt vilket kan leda till autoimmuna sjukdomar Perfekt, reagerar endast på strukturer specifika för mikrober
Celltyper T-celler och B-celler Monocyter, makrofager, neutrofiler, NK-celler och dendritiska celler

Detta innebär då att vi behöver hjälpa kroppens egna försvar genom bra mat och sund livshållning. Maten är en stor faktor när det kommer till att förebygga ohälsa och sjukdom.

Boosta ditt immunförsvar via maten

BILD: Pixabay

 

Boosta ditt immunförsvar via maten

Många gånger får vi rådet att inte börja några dieter utan äta vanlig mat, lite av varje för att må bra. Vad som är intressant är då att se på vad vanlig mat är för oss; tittar vi på topplistan av det svensken äter mest hittar vi bland annat falukorv, köttfärssås, pizza, fiskpinnar, fabriksfärdiga köttbullar, djupfryst färdigmat och snabbsoppor. Till det serveras oftast pulvermos, snabbmakaroner, ketchup eller sylt. Till frukost och mellanmål så är storsäljarna diverse flingor, sötade och fettreducerade mejeriprodukter, fabriksbakat bröd och diverse charkuterier. Är detta vanlig mat? Hur naturligt är det för kroppen med processad mat, e-ämnen och allt socker? I kölvattnet av den vanliga maten vi äter idag ökar allvarliga sjukdomar som diabetes typ-2 och hjärt- och kärlsjukdomar. Lika oroande är att också den livsstilsrelaterade psykiska ohälsan har ökat och att psykisk ohälsa är det överlägset vanligaste skälet till sjukskrivning. Kan det finnas någon koppling emellan? Visst gör de det!

När vi betraktar de ovan beskrivna maträtterna och produkterna så är det livsmedel som i princip inte fanns att köpa för 50-60 år sedan. För att inte tala om för 100 år sedan. Innan hela västvärlden blev fettskrämda av fettfobiska kostråd åt man i betydligt högre utsträckning naturligt förekommande fett och ickeraffinerade livsmedel. Kött, ägg, fisk, grönsaker, helfeta mejeriprodukter med mera det är det här som egentligen är den vanliga maten vi bör äta.

Så vilka livsmedel kan hjälpa dig boosta ditt immunförsvar? Här är några av dom;

Vitlök

BILD:Pixabay

Vitlök är riktig supermat som innehåller den aktiva ingrediensen allicin, en effektiv bekämpare av infektioner och bakterier. Vitlök innehåller flertalet olika substanser, flera med medicinska effekter, och är en av våra näringsrikaste grönsaker. Den innehåller vitamin A, B och C samt flertalet olika svavelföreningar.

  • Sänker fettvärdena (kolesterol och triglycerider) hos patienter med förhöjda blodfetter
  • Minskar blodtrycket på patienter med högt blodtryck
  • Lindrar smärta

Te

BILD:Pixabay

Det spelar ingen roll om du väljer grönt, vitt eller svart te – samtliga är fullmatade med antioxidanter i form av polyfenoler och flavonoider. Te började användas för medicinska ändamål i Kina i slutet av 300-talet . Då ansågs det som en ytters läkande brygd som botade mycket. Blodproppar kan orsaka hjärtinfarkt och stroke, och då är det bra att dricka te eftersom det hjälper till att hålla artärerna rena. En mångårig studie från Nederländerna visade att människor som drack minst två till tre koppar svart te dagligen hade 70 procent lägre risk att få en dödlig hjärtinfarkt än icke tedrickare. Antioxidanterna i teet skyddar din kropp från åldrande och mot föroreningar i luften. Det hjälper också kroppen att bygga upp immunsystemet och skyddar mot infektioner. Både grönt och svart te anses skydda mot cancer tack vare antioxidanten polyfenol.

Om du har stressad mage inför något stort på jobbet eller i skolan, välja mynta örtte. Det får dig lugn och är bra för orolig mage. Har du stress-huvduvärk och känner oro kan örtte med lavendel i fungera. Kamomillte är välkänt för att minska illamående och matsmältningsbesvär. Det får dig också att bli lugn och är bra om du har sömnproblem. Ginsengte tar hand om mental utmattning och stress direkt. Också bra för sömnen. Enligt en studie av en forskare vid namn Rushworth finns det naturligt förekommande komponenter i grönt te som hjälper till att skydda mot Alzheimers sjukdom. I huvudsak är det kemikalien epigallocatechin-3-gallate som förhindrar cellerna från att förstöras i hjärnan. Vill du gå ned i vikt ska du definitivt ha grönt te hemma. Den har en bevisad effekt på din ämnesomsättning, och kan förbränna fett.

Ägg

BILD:Pixabay

Ägg är rikt på många vitaminer och mineraler. Bland annat mineralen selen som är en antioxidant som bland annat är bra för ämnesomsättningen, immunförsvaret och avgiftningen.Ägg är en viktig D-vitaminkälla. Något som är särskilt viktigt för oss som bor i Sverige under vinterhalvåret. Detta eftersom vi i vanliga fall får cirka 90 procent av vårt D-vitaminintag från solen. D-vitamin får du framför allt från ägg och fet fisk! Dessutom är ägg en bra källa till järn! Under 70-talet ansågs ägget vara en riktig hälsofara, och man skulle absolut inte äta mer än två ägg i veckan. Särskilt har gulan setts som den stora boven som varit proppfylld med kolesterol. Detta eftersom ett ägg innehåller hela 212 mg kolesterol. Men idag vet man att kolesterolet i ägg bara höjer halterna av det ”nyttiga” HDL-kolesterolet i blodet – och omvandlar dessutom det dåliga LDL-kolesterolet till mindre farligt kolesterol. Något som istället minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Fisk och skaldjur

BILD:Pixabay

Det finns ett trettiotal fiskarter som är vanliga att äta i Sverige. De delas ofta in i mager, medelfet och fet fisk. Fisk är källa till selen, jod, protein, vitamin D och vitamin B12. Men halterna varierar mycket mellan olika fiskarter och därför är det bra att äta varierat. Feta och medelfeta fiskar som sill, lax och makrill är också våra enda källor till de särskilda omega-3-fetterna DHA och EPA, som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom. Alla omega-3 fettsyror är essentiella, vilket innebär att kroppen inte själv kan tillverka dem. Fettsyrorona DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk och skaldjur och som ger ett flertal positiva hälsoeffekter:

    • Ogynnsamma blodfetter sjunker
    • Förhöjt blodtryck minskar
    • Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar
    • Blodkärlens elasticitet bibehålls (bra för blodcirkulationen)
    • Hjärnans kapacitet förbättras
    • Dämpar inflammation i blodkärl

Citron

BILD:Pixabay

Citroner är kända för att innehålla mycket c-vitaminer, välgörande antioxidanter och ha antiinflammatoriska egenskaper. Att andas in doften av citron är alltså bara hälsosamt, och lider du av nästäppa och hängighet hjälper du kroppen på traven att göra sig kvitt besvären. Och som om det inte vore nog hjälper citron med att ge dig en stor dos vitamin C, något som hjälper att motverka sjukdomar. Detta är en annan anledning till att ha citron i kylen. Studier från Storbritannien har visat att citron minskar risken för hudcancer med 70%. Därför bör man dricka ett glas med detta varje dag. Citron är dessutom väldigt termogeniskt effektiv, vilket innebär att den hjälper dig att bränna fett och därmed gå ner i vikt.

Grönkål

BILD:Pixabay

Förutom rikligt med C-vitamin innehåller grönkålen även folat, det B-vitamin som sedan omvandlas till folsyra i kroppen. Folsyra är särskilt viktigt för kvinnor som planerar att bli, eller är, gravida. Folat minskar nämligen risken för att fostret ska få ryggmärgsbråck. Samma vitamin  kan också ge ett visst skydd mot demenssjukdom och har en positiv inverkan på den kognitiva förmågan, visar svenska studier. Enligt en svensk undersökning, där forskare studerat sambandet mellan folatintag och slutbetyg bland elever i årskurs 9, noterade man en positiv relation mellan folatrika grönsaker och prestationen i skolbänken. De elever som fick i sig mycket folat hade också bättre betyg enligt forskarna. Grönkål innehåller också betakaroten, som stärker immunförsvaret och förbättrar ögonhälsan.

Varför inte göra grönkål som chips till fredagsmyset;

Gör såhär
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Skölj och torka kålen ordentligt
3. Ta bort den hårda stjälken och bryt kålen i lagom stora bitar
4. Blanda kålen i en bunke tillsammans med olja och salt
5. Sprid ut grönkålschipsen på en ugnsplåt med bakplåtspapper
6. Grädda i mitten av ugnen i 7-10 minuter

Ingefära

BILD:Pixabay

Det finns studier som funnit att ingefära är välgörande för matsmältningen, att det är bra för att motverka förkylningar och att det ökar förbränningen. Ingefära är en gammal medicinalväxt som används mycket i Asien och Afrika. Den har traditionellt använts i den kinesiska folkmedicinen till att motverka illamående, särskilt vid åksjuka, sjösjuka eller graviditet. Det är två ämnen i ingefäran som står för den botande effekten – gingerol och shogaol. Dessa ämnen är de som gör att ingefäran har sin säregna, starka smak och de kan minska risk för magsår. Ingefära fungerar även lugnande för magen, minskar gaser och stimulerar ämnesomsättning och matsmältning. Ingefära fungerar antiinflammatoriskt och kan ge god hjälp vid ledbesvär. Den hjälper till att minska smärta och svullnad i lederna. Ingefära har också en avgiftande effekt. Den stimulerar kroppen att utsöndra galla vilket gör att fettet bryts ner samt sänker den onda kolesterolet. Den ökar kroppens blodcirkulation. Sist men inte minst är ingefära bra vid förkylningar. Den anses vara antibakteriell och stärker immunförsvaret på grund av den höga halten antioxidanter.

Varför inte boosta immunförsvaret med en ingefärsshot;

  • ca 1 dl plockade blad av mynta och persilja
  • ca 1 dl babyspenat
  • 1 selleristjälk
  • 1/2 mogen avokado
  • 1 citron/lime
  • 3 cm skalad ingefära
  • 3 dl färskpressad äppeljuice

 

Gör så här:

1. Lägg alla gröna blad i en mixerkanna. Skär sellerin i bitar. Skala och kärna ur avokadon. Lägg fruktköttet i kannan.
2. Pressa i citronsaft och sedan saften från ingefäran med hjälp av en vitlökspress. Häll på äppeljuicen och mixa väl.

Förutom dessa finns en andra saker som stärker immunförsvaret och bygger din hälsa. För att nämna några finns strävan balans, att hälsovårda/själavårda sig själv och quickfix ellerlångsiktigt arbete.


 

单号网  空包网

Kommentera