Hälsa & Ohälsa

Förkylningens onda cirkel

När man har som mest att göra kommer ofta förkylningen som ett brev på posten!

Nu har feber, förkylning och migrän gått i omgångar hemma hos oss och då är vi bara i början av Vabruari. Det är som om immunförsvaret inte hinner återhämta sig helt förrän nästa våg kommer. Kanske är du som jag, extra utsatt för förkylningar i och med att jag har småbarn. Jag önskar så att föräldrarna till sjuka små barn höll stackarna hemma en dag extra så vi slapp den här rundgången på vabbdagar.

Fy för förkylning

Vad är en förkylning?

Förkylningsviruset anfaller vårt immunförsvar och om vi har tur lyckas kroppen slå tillbaka utan att vi märker det (i form av olika symtom). Har vi däremot otur blir vi förkylda. Det finns inte bara ett utan över 400 olika förkylningsvirus och det är luftburet. Det innebär att när vi hostar, nyser eller andas ut så sprider vi förkylningsviruset med lätta – ett envist litet virus som överlever i cirka 7 timmar utanför kroppen.

En förkylning innebär oftast att du känner dig trött, kittlig i halsen, har huvudvärk, feber och blir snuvig. Förkylningen kommer smygande medan influensan är mer rakt på. Symtomen påminner om varandra men tecken på influensa kan innebära en mer allvarlig och långvarig form av exempelvis feber. Om du har drabbats av förkylningsvirus utan att det har brutit ut ordentligt är det viktigt att kroppen får en möjlighet att bekämpa viruset. Även i vanliga fall är det rekommenderat för hälsans skull att undvika stress och få ordentligt med sömn.

Vad kan man tänka på

Viktigt är att äta en näringsrik kost med mycket antioxidanter, mineraler och vitaminer året runt, både för dig själv och dina barn. Tänk mycket frukt, grönsaker och till exempel lax, ägg, nötter och bär. Men även om du äter bra mat kan du ändå drabbas, det gör jag!

Dagar som dessa brukar jag fylla på med följande ingredienser som hjälper kroppen att tillfriskna;

  • te med honung
  • vitlök
  • extra sömn

Faktum är att sömnen har större betydelse än vi kanske tror vad gäller hälsa och välmående. Den är också avgörande för hur vi ska fungera när vi är vakna. Redan omkring 300 år före Kristus poängterade läkekonstens fader Hippokrates sömnens betydelse för hälsan. Det finns uppenbara kopplingar mellan sömnproblem och en rad kroppsliga sjukdomar som till exempel hjärt-kärlproblem och inflammationer. Kroppens återhämtning och uppbyggnad sker under djupsömnen. Hjärnan arbetar då långsammare och tillverkningen av stresshormon går på sparlåga. Sömn tycks vara en återställare för hela systemet. Så vitt man vet idag är återställaren viktigast för hjärnan och immunförsvaret.

Immunförsvaret

Människans immunförsvar kan delas upp i två olika delar: ospecifikt (medfött) och specifikt (adaptivt) försvar. Det ospecifika immunförsvaret är kroppens första försvar när man får en infektion. Det kallas också för medfött immunförsvar eftersom man föds med det och det inte förändras under livet. Orsaken att det ospecifika försvaret reagerar först är att det kan bekämpa en infektion direkt. Det specifika immunförsvaret sköts av en annan typ av vita blodkroppar som kallas för lymfocyter. Lymfocyterna bygger t ex upp ett försvar mot virus som inte hör hemma i kroppen. Det kan dock ta nästan en vecka innan det specifika försvaret har svarat på angreppet.

 

Nu längtar vi efter våren då vi kan sitta ute i trädgården och fika igen.

 

 

Kommentera