Allmänt

Växtkraft- Slow Living by Annika svarar!

Växtkraft- Slow Living by Annika svarar!

Häromdagen fick jag ett mail från en kvinna som kände att hon var så stressad över sin tillvaro att hon snart inte orkade mer. Vardagens alla måsten och krav hade tagit över och nu kände hon ingen glädje alls. Hon undrade om jag kunde förklara hur stressen påverkade hennes hälsa och vad hon skulle göra åt det.

Växtkraft- Slow Living by Annika svarar!
Stress! BILD: Pixabay

Låt oss börja från början

För att förstå stressens påverkan på vår hälsa behöver vi först se på vad stress egentligen är. En stressreaktion är en naturlig mänsklig reaktion som förr räddade oss från hot och faror. Men situationer som utlöser stress behöver inte alltid vara negativa och farliga. Stress kan också ge oss dom extra krafterna vi behöver för att samla mod och fokusera på ett moment, som att hålla en föreläsning.

Det finns olika slags stress;

  • psykologisk stress vara en riskfaktor för magsår
  • kortvarig stress kan också kallas flight-and-respons-reaktion då stressen försvinner när den akuta situationen är över
  • vid långvarig stress är det kortisolnivåerna i blodet som förhöjs. Det påverkar ämnesomsättningen i kroppen, sömnsignalerna och sömnrytmen
  • den akuta stressen kommer direkt när pressen blir alltför stor. Exempel på när detta kan ske är vid en våldtäkt, naturkatastrof, olycka eller något annat som vi har svårt att ta till oss
  • En akut stressreaktion kan med tiden övergå till posttraumatisk stress. Den posttraumatiska stressen uppträder efter en extremt pressad händelse. Stressreaktioner vid posttraumatisk stress är att stressnivåerna ökar markant i kroppen och stark ångest är vanlig.

Vad händer i kroppen

Det autonoma nervsystemet är uppdelat i två olika delar, det sympatiska och det parasympatiska nervsystemet. Det sympatiska nervsystemet aktiveras när kroppens krafter behövs. Det parasympatiska nervsystemet är mest aktivt vid vila och i lugna situationer. Det är den del som bland annat styr andningen, hjärtslagen, blodtrycket och matsmältningen. Vid en kamp-flyktreaktion skickar hjärnan signaler till det sympatiska nervsystemet som aktiveras. Bland annat utsöndras ämnen i blodet, till exempel socker, och stresshormoner som till exempel adrenalin, noradrenalin och kortisol.

Det finns ytterligare ett sätt att reagera på stress, som är mycket vanligt. Det kallas för ”spela död”-reaktionen och inträffar när hjärnan uppfattar att faran är alltför stor, när det känns som om vi inte har någon chans att ta oss ur situationen. Det är en stressreaktion som ofta ger svimningskänsla, trötthet, yrsel, svaghet i musklerna och symtom från magen. Man vill också isolera sig och minska sina sociala kontakter. Känslomässigt kommer ofta trötthetskänslor, nedstämdhet, depression och sorg.

Växtkraft- Slow Living by Annika svarar!
Många känslor! BILD: Pixabay

 

Stresshantering i praktiken

De som oftast drabbas av utbrändhet och utmatningssyndrom är de som tar på sig mycket ansvar, ser till att saker blir gjort, har hög standard och är väldigt lojala. Det är personer som har perfektionistiska drag och som ser prestation som ett egenvärde. Att få lära sig hantera stress är då avgörande för att inte hamna i utbrändhet och utmattning.

Vi måste bli medvetna om våra kroppsliga signaler på stress och få konkreta tips på hur vi drar i handbromsen. Beteenden som kan leda till stressrelaterad problematik kan vara bråttombeteende, tempo-ökning och multitasking. Hur hanterar du då stressen?

  • genom grundläggande återhämtning, välbefinnande och prestation går hand i hand
  • avslappning och mindfulness som är välgörande för kroppen
  • se varningssignalerna (värk, sömnlöshet, irritation, ångest etc)
  • ta kotrollen över alla måsten och sänk ambitionsnivån
  • boka återhämtningstid i kalendern
  • be om hjälp om arbetsbelastningen är för hög
  • brist på aktivitet/ för mycket aktivitet kan stressa
  • öva på att säga nej och stanna hemma
  • sov mer än du tror du behöver
  • träna på lugnande beteenden (tala långsammare, ät långsamt, använd avslappningsövningar)

 

Har du någon eller någon du känner funderingar eller frågor kring balans och hälsa, tveka inte att höra av er! Maila mig på contact@slowlivingbyannika.se så ska jag försöka svara på det jag kan i vårt återkommande tema Växtkraft- Slow Living by Annika svarar!

Kommentera