Hälsa & Ohälsa

Jag är en högkänslig person eller Highly Sensitive Person (HSP)

Vad menas med Highly Sensitive Person?

För ett år sedan publicerade jag detta inlägg och det visade sig vara många som kände igen sig och då detta med högkänslighet är ett så intressant och efterfrågat ämne delar jag detta inlägg på nytt!

Högkänslighet är en svensk benämning på det medfödda karaktärsdraget som kallas Highly Sensitive Persons. Man brukar tala om att ca 15-20% av världens befolkning har detta personlighetsdrag, jämnt fördelat på kvinnor och män. Man föds med ett nervsystem som är känsligare än genomsnittet vilket gör dessa människor extra mottagliga för sin emotionella och fysiska miljö. Forskaren Elaine Aron började på 1990-talet forska på högkänslighet hos människan. Genom åren har Elaine Aron skrivit flera böcker och en beaktansvärd mängd artiklar som har publicerats i kända internationella tidskrifter inom psykologi och samlevnadsvetenskap.

Vilka utmärkande drag fann jag hos mig själv?

När jag av en slump hamnade på internetsidor som handlade om högkänslighet var det som om jag äntligen hittat någon som förstod mig. Det var som om det fanns logiska förklaringar på det jag så länge grubblat över. Jag var inte konstig och inte heller ensam! Att leva som högkänslig gör att man ofta blir missförstådd och felbedömd.

Det som är utmärkande för högkänsliga är förmågan att bearbeta allt på en djupare nivå. Jag vill gärna tala om förmågorna detta innebär och inte om alla de hinder och besvär känsligheten får med sig. De allra flesta människor agerar först och tänker sedan, medan vi med högkänslighet utvärderar alla risker och handlar långsammare -det är vår strategi för överlevnad. Då vi uppmärksammar så många detaljer i allt har vi svårt att sortera allt inflöde som gör att vi blir överstimulerade.

När jag läste detta förstod jag varför jag lätt blir uppstressad och ofta får kortslutning i hjärnan. Det är för många intryck som skall sorteras och bearbetas och med höga stimulansnivåer blir vi allt annat än empatiska. Själv vill jag i dessa situationer helst av allt snabbt gå därifrån och låta min hjärna få chansen att lugna ned sig och börja bearbeta alla intryck.

 

Nu förstår jag varför jag ofta lider av migrän när jag har som mest att göra och måste använda min simultanförmåga till det yttersta för att klara av vardagen. För att hjälpa en person som är högkänslig behöver man skapa utrymme för återhämtning. En lugn plats där snabba beslut är bannlysta och där man tillåts sakta bearbeta och begrunda möjligheterna.

Vi upplevs ofta som blyga och tillbakadragna och alltför ofta som osociala och tråkiga. I själva verket hämtar vi in så mycket information och intryck från omgivningen att vi inte orkar både bearbeta och delta i alla konversationer på en gång. Tack vare vårt känsliga nervsystem är vi empatiska, medkännande, omtänksamma, intuitiva, kreativa, begåvade och djupsinniga med ett rikt inre liv. Många av oss blir betraktade som drömmare och andra som konstnärliga själar… vilket är sant alltihop!

En medfödd identitetsdel

Då högkänslighet är medfött är det en del av min identitet och mitt sätt att fungera, jag har ärvt det av någon i min släkt. Detta gör att min förmåga att ta bra beslut ofta grundar sig i välanalyserade tankebanor som ibland kan ta lång tid. Vi skyddar oftast ”flocken” vilket i praktiken visar sig då vi är uppmärksamma och påpassliga och gärna vill stanna hemma och ta hand om sjuka och svaga (vilket förklarar varför jag har fler vabbdagar än min man).

 

Vår egenart gör att vi har;

  • djup tankeverksamhet via syn, hörsel, lukt, smak och känsel
  • omåttlig stimulering som ger oss lägre stresströskel
  • emotionell mottaglighet som ger oss större empati och medkänsla
  • sensorisk känslighet där vi lägger märke till fler detaljer och nyanser

Hur kan vi underlätta för högkänsliga?

Dessa egenskaper leder ofta till att högkänsliga personer lätt blir överstimulerade och stressade vilket kan leda till utmattning. Då kan deras empati minska drastiskt och de vill helst bli lämnade ifred. Själv märker jag allt detta när jag ska planera kalas, julfirande eller tvingas ta många snabba beslut på kort tid. Jag känner själv hur uppstressad  hela min kropp blir och hur mycket sämre min koncentrationsförmåga visar sig ju mer jag har att planera. I stora folksamlingar behöver jag alltid leta upp en lugnare vrå där jag kan sitta ned med en kaffe och låta stressnivåerna få sjunka. Numera förstår jag varför jag alltid känner mig slutkörd efter ett kalas eller en större tillställning; jag har för många intryck att bearbeta på en och samma gång.

Nu förstår jag också varför jag alltid trivts så bra med att sitta vid stranden och lyssna på vågornas kluckande. Jag finner ro för min själ och hjärna där skvalpandet är det enda som pockar på uppmärksamhet.

Vila och återhämtning är viktiga för alla människor men kanske extra väsentligt för oss högkänsliga. Jag försöker numera ta en dag av återhämtning (ofta söndagar) där jag stannar hemma i huset; tänder en brasa i kaminen, dricker te och läser en bok. Av värde är också att ta en stund och skriva en Må bra lista där du kan vara ärlig med din längtan och dina behov!

För omgivningen finns det en del att vara uppmärksam på och ha i åtanke;

  • ge högkänsliga lite information i taget
  • ge dom mer tid att ta beslut än du själv anser är nödvändigt
  • skapa utrymmen för vila/återhämtning (fysiska rum, mer lufttid i schemat, mer egentid från familjen etc)
  • ha tålamod när humöret skiftar snabbt

 

Nu undrar du kanske om du också är högkänslig och därför har Elaine Aron skapat ett test där du själv kan kolla din egen känslighet; Högkänslighets test

Var rädd om dig och lyssna på din fina högkänsliga egenskap!

 

Här kan du läsa mer

%d bloggare gillar detta: