Biohacking

Slow biohacking mot bättre hälsa

De senaste veckorna har mitt intresse för biohacking tagit fart. Jag som kämpar mig tillbaka från min utmattning har letat över hela internet efter de hjälpmedel som kan boosta mitt slowliving liv. Ju mer jag läser förstår jag sambandet mellan hormoner, kost, träning, sömn och optimal hälsa.

För mig personligen har det aldrig handlat om mitt utseende utan om hur jag ska kunna få tillbaka min energi, sova bättre, boosta mitt immunförsvar och leva så länge som möjligt. Som jag nämnt tidigare är jag sockerberoende och bär detta dagligen som ett ok på mina axlar. Men istället för att ge upp och kapitulera med ursäkten att det är väl inte så farligt, försöker jag ta tag i beroendet för min egen hälsas skull.

Biohacking handlar om att optimera sin hälsa på alla olika nivåer; kost, träning, sömn, psyke och arbete. Om att våga vägra vara ett offer för gener, miljö eller förutsättningar. Missförstå mig nu inte; vi alla har olika förutsättningar i livet – vad det handlar om är att göra vårt yttersta för att leva ett så gott och långt liv som möjligt.

Att biohacka sig själv är att uppgradera vårt jag så långt det är möjligt. Att återta kroppen och se på sig själv med ingenjörsglasögon; att studera hur kroppen agerar och reagerar med fokus på dess hälsa och prestation.

Slow biohacking mot bättre hälsa

Så hur tänker jag då biohacka min hälsa. Än så länge har jag inte haft möjlighet att sätta in chip under huden så jag börjar med det jag kan. Jag förändrar min kost så jag optimerar näringsintaget. Dessa ingår oftast i min kost:

  • spenat
  • grönkål
  • broccoli
  • ägg
  • avokado
  • surkål
  • kött
  • lax
  • röktmakrill
  • räkor
  • kyckling
  • kokosolja
  • kokosmjölk
  • smör
  • bär (blåbär,hallon,havtorn,granatäpplekärnor)

Förutom dessa så använder jag citron, ingefära, vitlök, gurkmeja, kanel, himalyasalt och pulver av alger. Jag har även börjat ta kosttillskott i form av msm, magnesium, zink, B-vitamin och C-vitamin. Snart kommer även min leverans av D-vitamin och kollagen.

För att förbättra sin hälsa behöver man först mäta. Jag har införskaffat en blodsocker/ketonmätare som hjälper mig ha koll på hur min fettförbränning ser ut. Jag har inte några avancerade tekniska utrustningar som mäter hur min kropp fungerar. Som träning yogar jag, springer emellanåt och så använder jag en stegräknare. Sömnen försöker jag hacka genom att via en app i mobilen hålla koll på hur många timmars sömn jag får varje natt. Det jag upptäckt är att min sömn gradvis förbättras och detta delvis tack vare mitt magnesiumtillskott.

Rent psykiskt tänker jag utifrån ett hälsoperspektiv dvs jag utgår från de förutsättningar jag har och handlar därefter. Rent konkret kan det vara så enkla saker som att jag försöker utgår ifrån positiva tankar; om det regnar tänker jag med tacksamhet att djuren i skogen har vatten att dricka eller att ett strömavbrott ger mig tid att läsa min bok. Om jag tänker goda tankar om både mig själv, andra och drar lärdomar av det som sker i livet kommer mitt liv bli rikare och hälsosammare.

När det kommer till arbetet så ser jag till att själv bidra till att göra det meningsfullt. Jag försöker se varje problem som en utmaning som skall lösas och drar mig inte för att säga stopp när det blir för mycket.

Ett par andra saker jag gör är att jag emellanåt tar kallduschar för att få igång cirkulationen samt använder torrborstning och jag använder endast ekologiska oljor i min hudvårdsrutin

Framöver hoppas jag kunna utvecklas ännu mer genom mina hacks så jag boostar min hälsa så långt det är möjligt.

Vilka hacks använder du för att få en så bra balanserad hälsa som möjligt?

 

Kram

%d bloggare gillar detta: